Tradities

Scouting heeft bepaalde tradities. Sommige zijn misschien bekend, andere iets minder. Al deze gebruiken hebben een bepaalde betekenis en horen bij scouting. We leggen je graag wat meer uit over de tradities van scouting op deze pagina.

Hijsen vlag

Openen en sluiten

Installatie

Natuurlijk hoor je er meteen bij als je bij één van onze speltakken komt, ook als je eerst een keer komt kijken. Als je lid wordt van de Delmo dan maken we daar graag een officieel momentje van: de installatie.

De installatie is een gezellige ceremonie waarmee een groep je verwelkomt. Bij je installatie spreek je de belofte uit en je moet even laten horen dat je de scoutingwet kent. Hoe dat precies gaat en wat je moet onthouden leggen we je allemaal uit. Als nieuwe scout sta je tegenover jouw leiding. Vervolgens worden de wet en de belofte van Scouting Nederland opgenoemd, jij zegt deze wet en belofte na.

Je installatie is best een bijzonder momentje waarbij je de groep laat zien dat je er echt bij wilt horen. Uiteraard zijn alle vaders, moeders, broers, zussen, opa’s, oma’s en iedereen die je verder belangrijk vindt, bij de installatie welkom. En vergeet je fotocamera niet mee te nemen!

Scouting belofte

De scouting belofte wordt opgelezen tijdens de installatie van leden bij een nieuwe speltak. Deze belofte staat symbool voor de mentaliteit en gedragsregels bij scouting. De betekenis van de belofte is dat scouts elkaar en anderen helpen waar nodig.

Bevers

“Ik beloof, mijn best te doen een goede bever te zijn. Samen te spelen en samen te delen.”

Welpen

“Ik beloof, mijn best te doen een goede welp te zijn. Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de welpenwet. Jullie kunnen op mij rekenen.”

Scouts

“Ik beloof, mijn best te doen een goede scout te zijn. Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen. Jullie kunnen op mij rekenen.”

Explorers

“Ik beloof, mijn best te doen een goede explorer te zijn. Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen. Ik wil de kansen die ik krijg benutten, door zo goed mogelijk om te gaan met de middelen die mij ter beschikking staan. Jullie kunnen op mij rekenen.”

Bevers

Welpen

Scouts

Explorers

Scouting wet

De scouting wet bestaat uit een aantal positieve regels die zijn bedoeld als een gids van wat wordt verwacht van een scout. Hieronder lees je de verschillende scouting wetten.

"Ik ben een bever. Wat bevers doen, doen we samen."

"Een welp speelt samen met anderen in de jungle. Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een welp zorgt goed voor de natuur."

"Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken en deze meer leefbaar te maken. Een scout is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur. Een scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen."

Overvliegen

Uniform

Het uniform laat zien dat je bij scouting hoort. De kleur geeft aan bij welke speltak je zit en neemt de ongelijkheid tussen de leden onderling weg. Zo ziet iedereen er hetzelfde uit en is er geen verschil. Hier hechten we bij de Delmo veel waarde aan.

Elke speltak heeft een eigen kleur blouse. Bij de blouse van jouw speltak draag je altijd een blauwe spijkerbroek, een blauwe das van de Delmo en een dasring.

Bij iedere activiteit, zoals de wekelijkse opkomst, het kamp en jaarlijkse groepsactiviteiten doe je als lid van scouting je uniform aan. Als je nog niet bent geïnstalleerd, mag je alleen de blouse dragen, zonder insignes, das en dasring. Als je geïnstalleerd bent draag je je complete uniform.

De uniformblouse is voor de bevers rood, voor de welpen groen, voor de scouts beige en voor de explorers brique. Als je overvliegt naar een nieuwe speltak heb je dus weer een nieuwe blouse nodig. Die nieuwe blouse kun je kopen bij de Scoutshop.

Scouting Delmo Das
Delmo das
Scouting Delmo blauwe spijkerbroek
Blauwe spijkerbroek
Scouting Delmo Das
Delmo das
Scouting Delmo blauwe spijkerbroek
Blauwe spijkerbroek

Een nieuwe uniformblouse koop je op Scoutshop.nl
Klik op het logo om naar de webshop te gaan.