Wat is scouting

Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen.

Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland. Als je lid wordt bij een Scoutinggroep bij jou in de buurt, ga je naar wekelijkse opkomsten, kun je mee op kamp en deelnemen aan allerlei lokale, landelijke of internationale evenementen. Onze leden maken niet alleen vrienden voor het leven, maar groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Scoutingactiviteiten zijn veel buiten in de natuur. Andere activiteiten staan in het teken van iets goeds doen voor de samenleving. Scouting draagt graag bij aan een betere wereld.

Scouting Delmo - logo ScoutingNL - gedrag

Scouting biedt haar (jeugd-)leden, ongeacht culturele achtergrond, afkomst, geloof, beperking of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving. Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 110.000 leden. De jeugdleden en vrijwilligers van scouting zijn verdeeld over meer dan 1.000 scoutinggroepen.

Het ontstaan van scouting

De geschiedenis van Scouting gaat meer dan honderd jaar terug. Al snel na de oprichting van Scouting ontstonden er ook Scoutingorganisaties in Nederland. Inmiddels bestaat Scouting al meer dan honderd jaar!

1899-1903 | Kolonel Lord Baden-Powell vecht in Zuid-Afrika voor Engeland mee in de Boerenoorlog. Daarna gaat hij terug naar Engeland en krijgt de opdracht een opleiding voor verkenners in het leger te ontwikkelen.

1907 | Lord Baden-Powell houdt met 21 jongens een zomerkamp op Brownsea Island om zijn ideeën van het boek Scouting for Boys uit te testen. Dit is het begin van Scouting.

1909 | In Londen wordt de eerste grote bijeenkomst gehouden, waar 11.000 boy scouts naar toe komen. Het is de voorloper van wat later de World Scout Jamboree zal gaan heten.

1910 | In Nederland worden de eerste padvindersgroepen opgericht. In Den Haag heet de Scoutinggroep ‘De Jonge Verkenners’, in Amsterdam begint een ‘proefpatrouille’. In Londen ontstaat voor het eerst ook Scouting voor meisjes.

1911 | In Nederland worden diverse padvindersverenigingen opgericht. De drie belangrijkste zijn De Nederlandse Padvindersorganisatie (NPO), De Eerste Nederlandse Meisjes Gezellen Vereeniging (ENMGV) en De Nederlandse Padvindersbond (NPB).

1920 | In Olympia (Londen) vindt de eerste World Scout Jamboree plaats.

1924 | In Kopenhagen wordt de tweede World Scout Jamboree gehouden.

1937 | Heel Nederland is in de ban van de World Scout Jamboree in Vogelenzang-Bloemendaal. Koningin Wilhelmina opent het kamp waaraan 27.000 verkenners uit 54 landen deelnemen. Bij deze vijfde World Scout Jamboree neemt Lord Baden-Powell op 80-jarige leeftijd afscheid.

In dat jaar bestaat scouting Delmo 10 jaar. Als je meer wilt weten over de rijke geschiedenis van de Delmo, of meer wilt weten over de gebruiken en tradities van scouting, gebruik dan onderstaande knoppen.

Word je vies bij scouting?