Explorers

Explorers zijn tussen de 15 en 18 jaar oud. Zij organiseren alles zelf: ze organiseren hun eigen programma en hun eigen expeditie. Ook hun afdeling runnen ze zelf, ze kiezen een afdelingsbestuur en beheren de financiën van de afdeling. De begeleiding doet actief mee in het door de explorers opgestelde programma en zijn er om helpt als ze advies nodig hebben of met vragen zitten.

Zoals elke explorer afdeling heeft deze speltak van de Delmo ook haar eigen nummer, SA 369 is ons speltak nummer. Een aantal jaar geleden heette deze speltak nog de sherpa’s.

Sinds 2012 moeten wij onszelf eigenlijk explorers noemen, we kunnen maar moeilijk afscheid nemen van de naam sherpa’s. Daarom worden onze explorers nog steeds sherpa’s genoemd.

Scouting Delmo - Speltakken Explorers

Wat doen we allemaal?

Eigen verantwoording, het grote verschil met de andere speltakken is dat bij de sherpa’s de begeleiding erop toe ziet dat het goed verloopt in plaats van de leiding neemt. De verantwoordelijkheid van de opkomst ligt dus bij de sherpa’s. Opkomst ideeën worden door de sherpa’s zelf ingevuld. Ze moeten met z’n tweeën of drieën een opkomst bedenken en uitvoeren.

We houden twee keer per jaar een weekendkamp, waarvan één een film marathon is. Op het zomerkamp hebben we allerlei activiteiten welke soms meer geld kosten dan een reguliere opkomst. De sherpa’s hebben voor deze speciale activiteiten acties, waar ze geld mee verdienen; aardbeien verkopen tijdens Koningsdag, helpen met diverse loop- en fietstochten of evenementen in de regio en diverse collectes.

De (bege)leiding van de sherpa's (explorers)

Nienke & Kim staan elke zaterdagmiddag klaar voor de sherpa’s. We draaien iedere zaterdagmiddag van 13:30 uur tot 16:30 uur.

Zomerkamp

We sluiten elk scoutingjaar af met een zomerkamp. Het zomerkamp wordt altijd de eerste week van de basisschoolvakantie gehouden (van zaterdag t/m zaterdag). De sherpa’s gaan ten opzichte van de andere speltakken het verst weg op kamp, denk hierbij aan België, Luxemburg, Duitsland of nog verder weg.

Het uniform

Het uniform van de sherpa’s bestaat uit een Delmo das, een brique uniformblouse en een blauwe spijkerbroek. Bij iedere activiteit, zoals de wekelijkse opkomst, doe je als lid van scouting je uniform aan. Zo ziet iedereen er hetzelfde uit en is er geen verschil.

Scouting Delmo Das
Scouting Delmo - Speltakken Uniform Explorers
Scouting Delmo blauwe spijkerbroek

Kom eens langs

Scouting staat voor uitdaging! Wil jij lid worden van scouting Delmo? Met onderstaande knop ga je naar ons inschrijfformulier. Wil je liever eerst een keertje meekijken? Vul dan ons 3 keer kijken formulier in en ontdek of scouting echt iets voor jou is.

Explorers uniformblouse

Het uniform laat zien dat je bij scouting hoort. De kleur geeft aan bij welke speltak je zit en neemt de ongelijkheid tussen de leden onderling weg. Zo ziet iedereen er hetzelfde uit en is er geen verschil. Hier hechten we bij de Delmo veel waarde aan. De uniformblouse van de explorers koop je bij de Scoutshop, klik op het logo om naar de webshop te gaan.